niedziela, 15 stycznia 2012

Web 2.0 ...

... czyli ta sfera Internetu, której zawartość tworzą głównie użytkownicy, to stosunkowo nowy wynalazek, gromadzący teksty i multimedia z niemal każdej dziedziny życia. Za sprawą serwisów wyszukujących, gromadzących i porządkujących dane, łatwo znaleźć blogi, fora, grupy dyskusyjne, czy wszelkie portale będące polem wymiany informacji, opinii, porad itd. między użytkownikami.


Wśród polskich blogów związanych tematycznie ze sztuką - głównie najnowszą, jej kolekcjonowaniem, obiegiem, promocją, popularnością cieszy się http://artbazaar.blogspot.com/. Zawiera wszelkie aktualności związane z polskim rynkiem i światem sztuki oraz "porady, opinie i analizy".
http://agraart.blox.pl/html to blog skupiony wokół obrotu dziełami sztuki. Podsumowania i ekonomiczne zestawienie wyników aukcji równoważone są przez artykuły dotyczące wydarzeń - wystaw, zmian ustawodawczych itd.
Kolejną stroną, której twórcy interesują się zarówno sztuką współczesną, marketem, wydarzeniami, jak i samymi artystami jest http://artwatchblog.wordpress.com/.


Zagraniczne blogi są ważnym źródłem informacji o światowym rynku sztuki i znacznie poszerzają nasze wyobrażenia na ten temat.
http://artmarketmonitor.com/ - bardzo fachowy i rozbudowany. Nowojorscy autorzy regularnie dokonują przeglądów prasowych informacji ze świata i kraju, publikują newsy, wywiady. Przedmiot ich poszukiwań został podzielony na liczne kategorie, m. in.: targi sztuki, fundusze inwestycyjne sztuki, wyniki aukcji, artyści, kolekcjonerzy, marszandzi, trendy, design.
Inny - http://www.artmarketblog.com/ - to autorski, niemniej znany na świecie projekt Nicklausa Forresta poświęcony głównie analizom rynku sztuki.
http://www.trendhunter.com/ - bardzo ogólny serwis dotyczący mody, technologii, kultury, designu, reklam, stylu 

życia, ciekawostek i biznesu.


Do szukania serwisów, na których zachodzi wymiana materiałów między użytkownikami przydatny jest PodOmatic. Tą drogą dotarłam np. do http://artofcollectingart.podomatic.com/.


Niewątpliwie za największy portal społecznościowy uchodzi współcześnie Facebook, z czym mało kto usiłuje konkurować. Dlatego też wiele instytucji , również związanych z handlem dziełami sztuki decyduje się założyć tam swoje profile, kreując w ten sposób na swoich "wallach" dodatkową przestrzeń nie tylko autopromocji, ale i dyskusji i szeroko rozumianej wymiany (poglądów, doświadczeń itp.).
Przykład stanowi magazyn Art&Business: http://www.facebook.com/artandbusiness.
Platforma ta sprzyja także formowaniu się w grupy społecznościowe, które podobnie "statuując" swoją wspólnotę zyskują forum do dyskusji, np. http://www.facebook.com/pages/Global-Art-Collectors/90703290844?sk=wall.
Fenomen facebooka wykorzystuje również wspomniany wyżej blog Art Market Monitor, którego twórcy objaśniają swoim czytelnikom łatwe korzystanie z nowego systemu podłączonego do Facebooka: http://artmarketmonitor.com/2009/07/02/facebook-and-art-market-monitor/.
Wreszcie najpopularniejszym serwisem gromadzącym filmy udostępniane przez użytkowników jest YouTube, gdzie trafiłam na nagrania z wykładu dra Iana Robertsona na temat jego książki (nie zniechęcajcie się wstępem, wypowiedzi I. Robertsona są w jęz. angielskim): http://www.youtube.com/watch?v=ufu5tFgzl-I.



Użytkownicy sieci dzielą się również różnymi zasobami w ramach utworzonych tematycznie grup dyskusyjnych, na forach przeznaczonych do omówienia konkretnego tematu.
Do takich grup należą np.:
Contemporary Art Collectors - http://groups.yahoo.com/group/ContemporaryArtCollectors/,
gallerymail - http://groups.yahoo.com/group/gallerymail/.
Obie zrzeszają międzynarodowe grono kolekcjonerów, artystów i marszandów.
Fabartinvest - http://finance.groups.yahoo.com/group/fabartinvest/ - to grupa bardziej ekonomicznie postrzegająca dzieło, skupiona na obserwacji rynku sztuki przez np. analizę kształtowania się cen.
Wreszcie grupa ArtistsOnline-CADMS - http://groups.yahoo.com/group/ArtistsOnline-CADMS/ - otwarta dla artystów i kolekcjonerów oferuje możliwość wymiany z obopólną korzyścią, przez np. zamieszczanie informacji o organizowanych wystawach, prezentowanie swojego portfolio itd.

Wśród polskich grup dyskusyjnych trudniej znaleźć całkowicie dedykowaną handlowi sztuką. Ten temat pojawia się przeważnie jako jeden z wątków na forum, np. grupy Clienting:  http://www.goldenline.pl/forum/2430614/rynek-sztuki.
Działa tu też społeczność generalnie zainteresowana sztuką - Aaart World: http://www.goldenline.pl/forum/aaart-world - zatem zakres rozmów jest bardzo szeroki i wątek rynku sztuki pojawia się tu dotychczas jedynie w ramach ogłoszenia o nowym portalu.

Podsumowując, zachęcam zwłaszcza do przeglądania zasobów zagranicznych, tworzonych w krajach, gdzie handel dziełami osiągnął względnie wyższe stadium rozwoju.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz